Вітаємо на LifeBuh. Бухгалтерія це просто
Бухгалтерські курси - Бухгалтерський супровідБухгалтерські курси - Бухгалтерський супровідБухгалтерські курси - Бухгалтерський супровід
(096) 091 94 04
life.buh.7@gmail.com
вул. Магістратська 88, офіс 212

Новий алко-тютюново-пальний Закон! № 3817 Ліцензування, реєстри, звітність, штрафи

  • Головна
  • Новини
  • Акциз
  • Новий алко-тютюново-пальний Закон! № 3817 Ліцензування, реєстри, звітність, штрафи

Ліцензії: перехідне та нові підстави для анулювання!

Нові підстави для припинення дії. Хоча «рясні» норми Закону № 3817, які стосуються ліцензій та ліцензування, майже всі відтерміновано до 2025 року, але є й винятки.

У цих нових нормах значно збільшилася (до 45!) кількість пунктів-підстав для прийняття фіскалами рішення про припинення дії ліцензії. На жаль, не всі з цих підстав відтерміновано, адже з 27 липня цього року з набранням чинності Законом № 3817 одразу додалися такі підстави, як (пп. 22, 23 та 25 ч. 2 ст. 46 Закону № 3817 відповідно):

— факт реалізації ліцензіатом алко-напоїв, тютюнових виробів або РЕС без наклеєних марок акцизного податку (крім випадків, передбачених законодавством, ЗЕД-контрактом), установлений ДПС під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки;

— факт реалізації ліцензіатом алко-напоїв, тютюнових виробів або РЕС без наклеєних марок акцизного податку або без нанесених графічних елементів електронних марок акцизного податку, встановлений ДПС під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки;

— факт виробництва / ввезення алко-напоїв, тютюнових виробів або РЕС з подальшою або без подальшої реалізації таких товарів (продукції), з підробленими електронними марками акцизного податку, засвідчений висновком експертизи, — застосовується до суб’єктів господарювання, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв, тютюнових виробів, РЕС.

Навіщо дві останні з цих підстав одразу набрали чинності (чому їх також не відтерміновано?), нам не зрозуміло, адже електронних акцизних марок ще немає…

Крім того, не відтерміновано також набрання чинності нормами ст. 49 Закону № 3817, згідно з якою до 1 січня звітного року ДПС розміщує на своєму офіційному вебсайті інформацію про вартість ліцензій на право провадження відповідних видів госпдіяльності на звітний рік / квартал, розраховану з урахуванням МЗП, установленої законом на 1 січня звітного року.

А от це якраз зрозуміло, адже нові види ліцензій і розміри плати за них з 2025 року вже мають діяти.

Увага! Розплата за старими ліцензійними боргами. Пунктом 6 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817 встановлено такі фіскально-перехідні правила «ліцензійної» гри!

1. Госпсуб’єкт, який починаючи з дня введення воєнного стану в Україні до дня набрання чинності Законом № 3817 (до 27.07.2024) здійснював госпдіяльність на підставі ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності, строк дії якої закінчився в цей період, та який не отримав нової ліцензії, зобов’язаний протягом трьох місяців, наступних за місяцем, в якому цей Закон набрав чинності:

— подати заяву про отримання нової ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності в порядку, визначеному Законом № 481;

— сплатити не сплачені протягом зазначеного періоду чергові платежі за ліцензію на право провадження відповідного виду госпдіяльності, у тому числі за період з дня закінчення строку дії раніше виданої ліцензії до останнього дня третього місяця, наступного за місяцем, в якому набрав чинності Закон № 3817 (тобто до 31.10.2024), або до дня отримання нової ліцензії!

2. Якщо строк дії ліцензії не закінчився в такий період, але за нею не сплачено чергові платежі, ліцензіат зобов’язаний протягом трьох місяців, наступних за місяцем, в якому набрав чинності Закон № 3817 (тобто протягом серпня  жовтня), сплатити не сплачені протягом зазначеного періоду чергові платежі.

3. Якщо госпсуб’єкт у зазначеному періоді припинив ліцензовану діяльність, він у такі ж саме строки зобов’язаний:

— подати до органу ліцензування заяву* про припинення дії ліцензії у зв’язку з припиненням провадження госпдіяльності, що підлягає ліцензуванню;

— сплатити не сплачені за період до дня припинення ліцензованої госпдіяльності чергові платежі за ліцензію на право провадження такого виду діяльності.

* Детально про те, як оформити таку заяву, див. у згаданій нормі (п. 6 розд. ХІІІ «Перехідні положення») Закону № 3817.

Увага: як правильно розрахувати суму несплачених ліцензійних платежів, див. у згаданій нормі п. 6 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817

У разі невиконання госпсуб’єктом протягом визначеного цим пунктом періоду вимоги щодо сплати чергових платежів:

— ліцензія, строк дії якої закінчився в зазначений період, визнається недійсною з дати закінчення строку її дії, а госпдіяльність після закінчення строку дії ліцензії визнається такою, що провадилася без ліцензії, із застосуванням до госпсуб’єкта фінсанкцій, визначених Законом № 481;

— дія ліцензії, строк дії якої не закінчився в період, визначений абзацом першим цього пунктуприпиняється ДПС у порядку, визначеному Законом № 481з дня несплати першого чергового платежу!

Тож і у другому випадку можна наразитися на аналогічні фінсанкції (хоч про це окремо не зазначили)!

Отже, будьте з цим уважними та обережними. І майже жодних «воєнних» послаблень для таких випадків не передбачено! Виняток — лише для тих, у кого за ліцензіями на право оптової (з місцем), роздрібної торгівлі пальним чи зберігання пального обліковуються залишки пального в місцях провадження діяльності, розташованих на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях. ☹

Перехідне. Ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності, видані до 1 січня 2025 року відповідно до Закону № 481вважаються чинними та підтверджують право на провадження відповідного виду (видів) госпдіяльності до завершення строку, на який їх було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення їхньої дії в порядку, визначеному Законом № 3817 (ср. 0124949200).

Контроль за сплатою. Відповідно до ч. 7 ст. 72 Закону № 3817 контроль за сплатою річної плати або щоквартальної її частини за ліцензію здійснюється органом ліцензування (ДПС). Для здійснення контролю

ліцензіат подає до відповідного органу ліцензування заяву про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або електронній формі в порядку, встановленому ст. 42 ПКУ, в якій зазначає код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати або щоквартальної її частини за відповідну ліцензію

Нові / оновлені реєстри

Зазначимо, що з 2025 року мають запрацювати оновлені електронні реєстри, для більшості з яких правила ведення тепер установлені прямо в Законі. Зокрема, це:

— Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (див. ст. 34 Закону № 3817);

— Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального (ст. 35);

— Єдиний реєстр обладнання* (ст. 38);

— Єдиний реєстр місць зберігання (ст. 39);

— Електронний реєстр суб’єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини (ст. 40).

* Для тютюнового виробництва.

Усі ці статті Закону № 3817 (а також оновлені електронні реєстри за новими правилами) мають запрацювати з 01.01.2025. До цієї дати фіскали повинні перенести (розділити / об’єднати) дані зі старих аналогічних реєстрів у нові (див., зокрема, п. 3 та 31 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817).

А одразу (з 27 липня) запрацювали лише норми ст. 36 (Єдиний державний реєстр витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового) та ст. 37 (Єдиний державний реєстр витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі). Тож із цими Реєстрами, порядки ведення яких затверджені КМУ (як того і вимагає Закон), начебто нічого не має відбутися…

Звітність

Частина 3 ст. 72 Закону № 3817 встановлює вимоги щодо спеціальної звітності. Звітність має подаватися до ДПС щомісяця, не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним.

Тож замість «функціонуючих» наразі звітів за формами № 1-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації спирту», 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв», 3-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації тютюнових виробів», 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» та 1-ОТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у оптовій мережі» тепер повинні подаватися такі звіти (див. табл. 1).

Таблиця 1. Звітність, що має замінити чинну

Найменування звіту

Хто має подавати

Звіт про залишки та обсяги виробництва і обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, біоетанолу, спиртового дистиляту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах

Виробники спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алко-напоїв, тютюнових виробів, РЕС, які здійснюють виробництво та/або ввезення в Україну, вивезення з України зазначених товарів (продукції)

Звіт про залишки та обсяги придбання і використання тютюнової сировини

Виробники, тютюнових виробів, РЕС, які здійснюють виробництво та/або ввезення в Україну, вивезення з України зазначених товарів (продукції)

Звіт про залишки та обсяги обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах

Госпсуб’єкти, які торгують оптом спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алко-напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, тютюном, промисловими замінниками тютюну, РЕС та/або ввозять в Україну, вивозять за межі України зазначені товари (продукцію)

Звіт про обсяг (вагу) придбаної неферментованої тютюнової сировини, обсяг (вагу) виробленої ферментованої тютюнової сировини, обсяг (вагу) реалізованої ферментованої сировини, обсяг (вагу) залишків неферментованої та ферментованої тютюнової сировини на кінець звітного періоду

Госпсуб’єкти, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини

Примітка. Ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, РЕС, подають лише звіти, передбачені для виробників таких товарів (продукції).

Коли з’являться ці нові форми звітності, поки не зовсім зрозуміло. Однак ч. 3 ст. 72 набрала чинності з 27.07.2024, і після цього за старими формами / правилами начебто звітувати вже незаконно… Поки нам відомо лише про розміщений на сайті Мінфіну проєкт наказу, яким вводяться нові форми звітів № 1-ВП та № 1-ОП, але, напевно, мають бути розроблені й інші форми. Тобто як звітувати за липень цього року й надалі, поки що невідомо — чекаємо роз’яснень…

Крім того, раз на рік — не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, госпсуб’єкти, які отримали ліцензію на право вирощування тютюну, мають подавати Звіт про залишки та обсяги вирощування тютюну і реалізації тютюнової сировини, посівну площу (оскільки такі ліцензії стануть видавати лише з 2025 року, то за 2024 рік цей звіт ще не має подаватися).

Малі виробництва дистилятів / виноробної продукції / пива не пізніше 20-го числа місяця, наступного за звітним роком, подають до ДПС (кожен свій) щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу своєї продукції тощо… (щодо цих звітів див. відповідно в ч. 4 — 6 ст. 72 Закону № 3817).

Нові штрафи

Штрафи за порушення норм Закону № 3817, наведені в ст. 73, додатково підтверджують фіскальну спрямованість цього «алко-тютюново-пального монстра» законотворення. Адже порівняно з 29 видами штрафів, які передбачала ст. 17 Закону № 481, у новому Законі їх уже стало 46!

Обрахунок сум деяких штрафів, зокрема нижніх їх порогів, прив’язали до розміру МЗП, установленої на 1 січня звітного року, в якому виявлено порушення

Тож розміри низки штрафів (які встановлені у відсотках до вартості продукції) залишилися такими ж, а от нижні пороги їх підросли. Наприклад, штраф за розлив алко-напоїв у тару, не передбачену законом, становив 200 % вартості виробленої (реалізованої) продукції (за оптово-відпускними цінами), але не менше 85 тис. грн, а за Законом № 3817 він становить ті ж самі 200 %, але не менше 15 МЗП на 1 січня, тобто у 2024 році його нижній поріг уже буде 106,5 тис. грн!

Звісно, тепер щорічно зростатимуть розміри тих штрафів, що прив’язані до МЗП… ☹

Збільшилися і розміри «пальних» (та інших, прив’язаних тепер виключно до розміру МЗП) штрафів порівняно зі старими — навіть якщо відштовхуватися від розміру МЗП на 1 січня 2024 року!

Для прикладу давайте порівняємо старі й нові штрафи за порушення, пов’язані з пальним (див. табл. 2).

Таблиця 2. Порівняння розмірів старих і нових «пальних» штрафів у 2024 році*

Старі штрафи за ст. 17 Закону № 481

Нові штрафи за ч. 2 ст. 73 Закону № 3817

Порушення

Розмір санкції, грн

Порушення

Розмір санкції, грн (МЗП)

Пункт ч. 2 ст. 73

виробництво пального без наявності ліцензії

1000000

виробництво пального без наявності ліцензії

1171500

(165 МЗП)

5

оптова торгівля пальним або зберігання пального без наявності ліцензії

500000

оптова торгівля пальним або зберігання пального (крім зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки) без наявності відповідної ліцензії

603500

(85 МЗП)

15

роздрібна торгівля пальним без наявності ліцензії

250000

роздрібна торгівля пальним без наявності ліцензії

319500

(45 МЗП)

22

зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки без наявності ліцензії на право зберігання пального (такої окремої санкції не було — штрафували всіх зберігачів «під одну гребінку» за загальною санкцією — див. вище другу з санкцій)

500000

зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки без наявності ліцензії на право зберігання пального:

 

36

— за перше порушення

28400

(4 МЗП);

— за друге порушення

56800

(8 МЗП);

— за третє та наступні порушення

603500

(85 МЗП)

надання послуг із зберігання пального іншим суб’єктам господарювання та/або реалізація пального іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманої на підставі заяви виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки відповідно до ст. 15 цього Закону

500000

надання послуг із зберігання пального іншим суб’єктам господарювання на підставі ліцензії на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки*

603500

(85 МЗП)

37

Із цього виду санкції прибрали порушення у вигляді реалізації пального іншим госпсуб’єктам, гадаємо, тому, що такі порушення підпадають під санкції за реалізацію пального без відповідних ліцензій…

* Виходячи з розміру МЗП на 01.01.2024 — 7100 грн.

Тож серед «пальних» штрафів пом’якшав лише новий (тепер виокремлений) штраф за зберігання без ліцензії пального для власних потреб, але — лише за перше та друге виявлене порушення…

Як ми зазначили, загальна кількість штрафів виросла, додалися й нові. Поки з нових згадаємо ще оцей (а в майбутньому проаналізуємо нові штрафні норми детальніше): п. 40 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 передбачає за порушення вимог цього Закону щодо форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, РЕС, пальним — штраф у розмірі 200 % вартості реалізованих товарів (продукції), але не менше 25 розмірів МЗП, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (у 2024 році — 177500 грн!).

Тож будьте обережними з дотриманням норм цього нового Закону, бо нові штрафи надто жорсткі!

Висновки

  • Нові норми Закону № 3817 щодо ліцензування запрацюють з 2025 року. І тоді значно збільшиться (до 45!) кількість пунктів-підстав для прийняття фіскалами рішення про припинення дії ліцензії. Але деякі з підстав запрацювали вже цього року, зокрема — факт реалізації ліцензіатом алко-напоїв, тютюнових виробів або РЕС без наклеєних акцизних марок, установлений та зафіксований в акті ДПС під час перевірки.
  • До 1 січня 2025 року ДПС має розмістити на своєму вебсайті інформацію про нову вартість ліцензій для відповідних видів госпдіяльності на звітний рік / квартал, яка вже «танцюватиме» від розміру МЗП, установленого на 1 січня 2025 року.
  • Тим, хто вчасно не платив під час воєнного стану платежі за ліцензіями, необхідно погасити всі борги протягом трьох місяців, наступних за місяцем набрання Законом № 3817 чинності (не пізніше жовтня-2024)!.. А якщо строк дії старої ліцензії сплив — у той же строк треба подати заяву на отримання нової ліцензії. Інакше можна буде отримати штрафи за діяльність без ліцензії у відповідних періодах. Детальніше — див. у статті.
  • З 2025 року мають запрацювати оновлені / нові електронні реєстри (ліцензіатів, обладнання, місць зберігання тощо), для більшості з яких правила ведення тепер установлені прямо в Законі № 3817.
  • Вводяться нові форми алко- та тютюнової звітності як на заміну чинних, так і зовсім нові. Як звітувати за липень, поки не зрозуміло…
  • Збільшилася кількість штрафів: порівняно з 29 видами штрафів зі ст. 17 Закону № 481, у новому Законі їх уже стало 46! Додався й чималий штраф за порушення безготівкової форми розрахунків за опт! Розміри низки старих штрафів теж виросли, зокрема, через прив’язку їх розрахунку до розміру МЗП.
  • Зокрема, виросли всі штрафи, пов’язані з «пальними» порушеннями, пом’якшав лише новий, тепер виокремлений, штраф за зберігання без ліцензії пального для власних потреб (детальніше — в статті).

 

Залишити коментар